Vörösmarty
Mihály
Vörösmarty
Mihály (1800-1855) a XIX. század első felében, a szabadságharc idején élt és
alkotott. A magyar romantika összegzője, személyében kettősség fedezhető fel.
Nappal a hazáért küzd, éjjel lelkét vizsgálja, elmélkedik, vívódik. A romantika
stílusjegyei jelentkeznek költészetében és nyelvezetében, gyakoriak a
metaforák, allegóriák, szimbólumok. Tudós-és irodalmi tevékenysége is jelentős.
Toldi Ferenccel megírta az első magyar helyesírási szabályzatot illetve
tájszótár szerkesztésében is részt vett. Shakespeare műveit fordította (Julius
Caesar, Lear király, Rómeó és Júlia), ezzel is hozzájárulva a magyar műveltség
fejlesztéséhez. 1823-31 között epikai alkotásokat írt, 1822-41 között 16
drámát, mindeközben lírikusként jelentős verseket írt. A 30-as években ódákat
és epigrammákat, később főleg rapszódiákat, filozófiai verseket írt.
1800-ban
született Pusztanyéken, elszegényedett katolikus nemesi családban. Édesapja
gazdatisztként irányította Nádasdy Mihály gróf uradalmát, majd a gróftól
haszonbérbe vette annak velencei birtokát. A család mindig anyagi gondokkal
küzködött, mivel kilencen voltak testvérek. Édesapja halála teljes anyagi
vlságot hozott, 1817 novemberétől a Perczel családhoz került nevelőnek. Itt
ismerte meg Etelkát, iránta való szerelme azonban társadalmi különbségük miatt
lehetetlen volt. 1841-ben ismerte meg Csajághy Laurát, szerelmük házassággal
végződött. Aktívan részt vett a szabadságharcban, a világosi fegyverletétel
pedig teljesen letörte. 1855-ben váratlanul meghalt.
Vörösmarty
utolsó időszakának meghatátorozó elemei a 1848-49-es szabadságharc bukása,
anyagi gondjai és lelki egyensúlyának megbomlása. Épp ezért verseire jellemző a
sötét, pesszimista látásmód. Nagy hatással volt költészetére a szürrealizmus
is. Csupán öt verset írt ezen korszakában, 1849-ben két verset. Az egyik az
Emlékkönyvbe, melynek kulcsmondata "Mi a világ nekem, ha nincs
hazám?"; másik, Átok című művében Görgeyt teszi felelőssé a szabadságharc
bukásáért. 1850-51-ben írta az Előszót, mely a romantika egyik csúcsát jelenti.
Másik két műve pedig a Vén cigány és a Fgytán van napod..., ez utóbbi utolsó
verse, töredékes mű.
Előszó című
verse 1850-ben keletkezett. Azt tervezte, hogy az 1846-ben írt Három rege című
művet kiadja, ez lett volna előszava, ez magyarázhatja a címválasztást. Az első
tíz sorban a tavasz toposza újjászületik, természeti képek követik egymást.
Megjelenik a szorgosan dolgozó, összetartó emberek képe. Metonímia a kéz
emberrel való azonosítása. Célja, hogy a paraszt és a nemes egy közös célért
szorgosan, összetartóan dolgozzon. A szív segítségével lehet túllépni az
ellentéteken. A zöld ág a házépítés képe és az újvilág víziója egyben. Az új
világ békés úton érhető el, nem vérontással. Ha ez a világ megteremtődik, a
természet ünnepelni fogja az embert. Az alaphang pátoszos, idilli, az alkotás
csendje hallható. Az alkotó munka révén Istenné emelkedő ember csodáját mutatja
be. Tele van igékkel, dinamikus, ennek ellenére harmonikus képet alkot, ebből
is látszik, hogy a romantika jegyében íródott. A 11-18. sor alkotja a II.
szerkezeti egységet. A "reszket a lég" kifejezés a nyár forróságára
utal, azaz már elmúlt az alkotó tavasz. A csodavárásban még a Föld is megszűnt
forogni. Ez a rész március 15-ét idézi, a reménnyel teli várakozást. Létrejött
a szabadság szent szózata, mely a 12 pontra utalhat. Ezután a magaslat után már
csak hanyatlás következhet. A 19-33. sor alkotja a III. egységet, mely a
pusztulást idézi. A háború bőszült szörnyetegként jelenik meg, nyomában a
megsemmisülés, nyomor. A vers tavaszi képének tiszta kék egével szembekerül az
elsötétlő ég melyen villámok cikáznak. Egyetlen állóképbe sűríti az összes
pusztító dinamikát. Apokaliptikus kép tárul az olvasó elé. A IV. rész a 34-41.
sorig tart, a tél toposza, a természet és az ember pusztulása, elégikus. A
pusztulás leírása itt hangtalan állóképet eredményez, szinte hallhatóvá válik a
halál csendje. Olyan, mint a haldokló ember utolsó sóhaja. Az apokalipszis
azért következett be, mert az ember elállatiasodott, így nem érdemelte meg
többé az életet. Istent emberi tulajdonságokkal ruházza fel, saját
kiábrándultságát fejezi ki ezzel. A vers utolsó szerkezeti egysége különáll a
műtől, a jővő, az újjáéledés, a visszatérő tavasz toposza. A természet
továbbél, az emberi társadalom részlegesen elpusztult, ez a Bach rendszerre
utal. Tragikus irónia, a ember látszólag él, ez végleges reménytelenségre ad
okot. Az utolsó sor értelme, hogy a megváltó, tehetséges embereket eldobták
maguktól, így nincs aki segítsen. A vers műfaja rapszódia, hatalmas érzelmi,
lelki változások zajlanak le benne. Romantikus stílusú, erre utalnak a túlzások
és a látomásos képek. Időszembesítő és értékszembesítő vers, a természet már
nem kapcsolódik szorosan az emberhez.
A vén cigány
című 1854 nyarán keletkezett műve látszólag ellentétben áll az Előszóval, azt
mutatja, még van remény. Mikor a krími háború során az osztrákok és törökök
meggyengültek, úgy tűnt esély lehet egy új szabadságharcra. Vörösmarty a békét
tartja megoldásnak, nem akar véres harcokat.Szerinte a felelőtlen ábrándozás is
felelős az ország pusztulásáért. Súlyos betegsége, a halál veszélye is
inspirálta egy összegző mű megírására. A háború után nem jöhetett új világ,
mégis utolsó műveiben még hinni akart. A címben szereplő cigány a nagy szenvedéllyel
és hittel zenélő művészre utal. A költőnek nincs joga hallgatni, mert a nép
számít rá. Így mindig vigasztalnia kell az embereket, a legnehezebb helyzetben
is. A vers két részre osztható, az I. az 1-5. versszak, reménytelenséget
sugároz. A II. rész a 6-7. versszakból áll, megjelenik egy halvány reménysugár,
egy kis optimizmus. A refrén jelentése, hogy mindig írnia kell, ameddig csak
teheti. Önmegszólító vers, saját magának jelöli ki feladatát, célját. Az egész
versben tükröződik az egyszer fent, egyszer lent állapota, ez magánéleti,
anyagi gondjaira utal. Akár az őrületig el kell mennie, de minden erejét össze
kell szedni. A világban háború dúl, szevedés és a természet is fellázad az
ember ellen. A világnak mindig része volt a szenvedés és a halál, sosem lesz
másképp. A II. részben azonban víziót lát a világ megtisztulásáról, a viszályok
végéről, amikor majd újra írhat, immár lelkesedve, új erővel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése