Balassi
Bálint
Balassi Bálint
(1554-1594) a magyar reneszánsz korszakában, a XVI. században élt és alkotott.
Magyarországon a XV. század közepétől, Mátyás uralkodásától kezdett terjedni a
reneszánsz szemlélet és művészetek. Eleinte latin nyelvű volt, import jellegű
volt, így az európai színvonalat tükrözte. Legnagyobb alakja Janus Pannonius
volt. A XVI. század utolsó harmadáig tartott a reformáció és humanizmus kora.
Ekkor már magyar nyelven alkottak, a művek a belső problémákat tükrözték. Jelentős
volt a vallási kérdés. Fontos volt a magyar irodalmi nyelv kialakulása, de még
alacsonyabb volt az európai színvonalnál. A XVI. század utolsó harmada volt a
magyar reneszánsz virágkora. Magyar nyelven, magyar ember problémáiról, európai
színvonalon írtak. Legnagyobb alakja Balassi volt. A kései reneszánsz egészen
az 1630-as évekig tartott.
A reneszánsz ember az életet szabadon akarta élvezni, boldogan fedezte fel újra mindazt, ami a földi életet széppé, teljesebbé teszi: a jólétet, a szerelmet, a szellem szabadságát, a természet, az emberi test és a művészet szépségeit. Megnőtt az egyéniség szerepe, eltűnt a középkorra jellemző névtelenség. Feltámasztották az ókori görög és római kultúrát. Fontos jellemzője a humanizmus, az emberközpontúság.
A reneszánsz ember az életet szabadon akarta élvezni, boldogan fedezte fel újra mindazt, ami a földi életet széppé, teljesebbé teszi: a jólétet, a szerelmet, a szellem szabadságát, a természet, az emberi test és a művészet szépségeit. Megnőtt az egyéniség szerepe, eltűnt a középkorra jellemző névtelenség. Feltámasztották az ókori görög és római kultúrát. Fontos jellemzője a humanizmus, az emberközpontúság.
A XVI. század
volt a magyar reneszánsz második nagy korszaka. Bár hiányoztak a nagy
kultúrális központok és még a polgárság sem alakult ki, a reneszánsz irodalmi
műveltsége egyre szélesebb körben, főleg magyar nyelven terjedt el. A tragikus
történelmi helyzet ellenére eleven szellemi élet, gazdag irodalom bontakozott
ki. Ennek a fejlődésnek leglényegesebb mozgatója a reformáció volt. Reneszánsz
és reformáció között sajátos a kapcsolat: mindkettő ugyanannak a nagy gazdasági
és társadalmi átalakulásnak a világnézeti vetülete, csak a reformáció az északi
országok gyengébben fejlett kispolgárságának vallásos köntösben jelentkező
antifeudális mozgalma. A reneszánsz az élet újfajta szemléletével az evilági
élet felé fordult, a reformáció viszont megerősítette a vallás szerepét. A
középkori katolikus világképnek a reneszánsz korában való megrendülése,
valamint a humanizmus bibliakritikája nélkül a reformáció elképzelhetetlen. A
reformáció táplálkozott a humanizmus eredményeiből, a műveltség szélesebb és
főleg anyanyelvű terjesztése révén hozzá is járult a reneszánsz kultúra
általánosabbá tételéhez. Európa fejlett országaiban a reneszánsz a modern
polgárság kialakulásának az időszaka, nálunk a XVI. században egy új főnemesség
játssza a vezető szerepet a reneszánsz életszemlélet, életforma kialakításában.
Mindez egybeesett a török elleni élethalálharccal, az ország három részre
szakadásával, a feudális anarchia tombolásával.
Balassi Bálint a
késő reneszánsz alakja, de az egész magyar reneszánsz súcsát jelenti. A magyar
nyelvű európai színvonalú szövegversek és szóversek megteremtője. Egyszerre
Poeta Doctus és Poeta Natus. Zólyom várában született 1554-ben. Kitűnő nevelést
kapott, tanítója Bornemisza Péter író, prédikátor volt, később Nürnbergben és
Padovában is tanult. Miután édesapját hamis vádak alapján összeesküvés
gyanújával letartóztatták, a család Lengyelországba menekült. Miután apja
elküldte az erdélyi Báthory István fejedelem elleni hadjáratba, Balassi
fogságba esett, azonban barátként kezelték és jó élete volt. Mivel ez
felségsértésnek számított hazatért, de apját már nem tudta megmenteni. 1578-ban
ismerkedett meg Losonczy Annával, Ungnád Kristóf feleségével. Szerelmük hat
évig tartott, de csak az első két-három hónapban voltak felhőtlenül boldogok.
1579 nyarán hadnagyságot vállalt Egerben, harcolt a törökkel, de hamarosan
távoznia kellett. Érdekházasságot kötött unokatestvérével, Dobó Krisztinával,
ezt azonban később érvénytelenítették. Utolsó éveiben írta Célia verseit,
illetve részt vett a török elleni hadjáratban, Esztergom ostromakor megsebesült
és 1594-ben meghalt.
Reménytelen,
válságokkal teli életéből a költészet jelentett menekvést. Műveiben formai
újítást is bevezetett, megalkotta a Balassi strófát. A három sorból
szerkesztett versszak minden sora a belső rímek által három egységre tagolódik.
Minden sor 19 szótagból áll 6/6/7 felosztásban, rímképlete aab/ccb/ddb. Saját
kezűleg szerkesztette kötetbe verseit, könyvét ciklusokba rendezte, nem
kronológiai sorrend, hanem tematika alapján. A Balassa kódexben maradtak fenn
versei, mely három egységből áll: saját kezével írt könyvből, Rimay János
(tanítványa) verseiből és egyéb versekből. 2 x 33 verset tartalmaz,
valószínűleg tervezett még egy cíklust, de az nem maradt fenn. Az első 32 vers
Anna vers, a 33. istenes vers, a 65.-ik Júlia versek szerepelnek benne, az
utolsó vers pedig búcsúvers. Ő honosította meg az akrosztikont, ami név vagy
fogalom elrejtését jelenti a versben a verssorok első betűinek
összeolvasásával. Balassi verseit három témakörbe soroljuk: vitézi énekek,
szerelmes versek és istenes versek.
Az Egy
katonaének című vitézi vers alcíme In laundem confiniorum, azaz A végek
dicsérete. A reneszánsz egyedi témája a vitézi vers. Balassi azért írt ilyen
verseket, mert Magyarország folyamatosan harcban állt a törökkel. Ő maga is
részt vett hadjáratokban, így saját élete is erre ösztönözte. Egyszerre
történelmi kordokumentum, egyetemes és személyes vallomás a katonaélet
szépségéről és búcsúzás. Balassi a XVI. századi históriás énekek epikus anyagát
emeli a tudós reneszánsz szintjére. Csak a magyar irodalomban terjedt el a
vitézi ének, lehetett lírai téma a hazáért vívott harc. A jelen szomorúságával
szemben felragyogtatta élete valóban múlhatatlan értékeit.
A vers felépítésében a mellé-és fölérendeltség, a harmónia és a szimmetria reneszánsz rendje, törvényszerűsége érvényesül, s uralkodó szerkesztési elve a hármas szám. Az 1., 5. és 9. versszak egymás variációi. Az 1. versszak himnikus, szabad, szárnyaló. Kérdése magában rejti a választ, a végvári életformánál nincs szebb a világon. A költemény címzettjei a vitézek, nem csak róluk, hozzájuk is szól a költemény. Az 5. versszak az általános emberi értékeket, a tisztességet, becsületet, emberséget, vitézséget emeli ki. A 9. versszak érzelmekkel teli búcsúzó hangulatú. A következő szerkezeti egység, 2-4. verszakok, az 1. versszak állítását igazolják valós életképek leírásával. Megjeleníti a végvári vitézek életének mozzanatait: a harci kedvet, a portyára készülést, az ellenség elé vonulást, az éjszakai ütközetet, párviadalokat majd a csata utáni letáborozást és nyugalmat. Az egyetlen negatív elem a vér említése. Az 5. strófában a katonaéletet a kor legmagasabb eszményének rangjára emeli. Szerkezetileg a vers középpontjába helyezte e strófát Balassi. Az emberség és vitézség a XVI. századi magyar humanista világnézet erkölcsi értékei. A következő szerkezeti egység a 6-8. versszakokból áll, ismét életképek bizonyítják az 5. versszak állítását. De ezek komorabb hangulatúak a korábbiaknál, a harc, halál, csata negatív értékei jelennek meg, a szabadság az egyetlen igazi pozitívum. A 9. versszakban dicsőíti a vitézeket és áldást, szerencsét kíván nekik. A vers hármasságát erősíti, hogy balassi-strófában íródott. Többször előforduló elemek a szabadságot jelképező mező és madár motívum illetve a fel-feltűnő vérmotívum.
A vers felépítésében a mellé-és fölérendeltség, a harmónia és a szimmetria reneszánsz rendje, törvényszerűsége érvényesül, s uralkodó szerkesztési elve a hármas szám. Az 1., 5. és 9. versszak egymás variációi. Az 1. versszak himnikus, szabad, szárnyaló. Kérdése magában rejti a választ, a végvári életformánál nincs szebb a világon. A költemény címzettjei a vitézek, nem csak róluk, hozzájuk is szól a költemény. Az 5. versszak az általános emberi értékeket, a tisztességet, becsületet, emberséget, vitézséget emeli ki. A 9. versszak érzelmekkel teli búcsúzó hangulatú. A következő szerkezeti egység, 2-4. verszakok, az 1. versszak állítását igazolják valós életképek leírásával. Megjeleníti a végvári vitézek életének mozzanatait: a harci kedvet, a portyára készülést, az ellenség elé vonulást, az éjszakai ütközetet, párviadalokat majd a csata utáni letáborozást és nyugalmat. Az egyetlen negatív elem a vér említése. Az 5. strófában a katonaéletet a kor legmagasabb eszményének rangjára emeli. Szerkezetileg a vers középpontjába helyezte e strófát Balassi. Az emberség és vitézség a XVI. századi magyar humanista világnézet erkölcsi értékei. A következő szerkezeti egység a 6-8. versszakokból áll, ismét életképek bizonyítják az 5. versszak állítását. De ezek komorabb hangulatúak a korábbiaknál, a harc, halál, csata negatív értékei jelennek meg, a szabadság az egyetlen igazi pozitívum. A 9. versszakban dicsőíti a vitézeket és áldást, szerencsét kíván nekik. A vers hármasságát erősíti, hogy balassi-strófában íródott. Többször előforduló elemek a szabadságot jelképező mező és madár motívum illetve a fel-feltűnő vérmotívum.
Lírikusként
Balassi legtöbb műve a szerelemről szól. Az itáliai és európai reneszánsz
alkotók műveinek mintájára írja verseit. Élete válságokkal teli, ebből kivezető
út a szerelem. Szerelmi költészete több korszakra osztható, az első 1578-84-ig
tart, ekkor írta Anna verseit. Ezek Losonczy Annához szólnak, aki mivel férjes
asszony, egyszerre reményteljesek és boldogtalan, várakozók. Ezen versek még
egyszerű ragrímekre épülnek, ennek ellenére egyediség érezhető bennük. Második
korszaka 1587-89-ig tart, ekkor írta Júlia verseit, melyeket a már megözvegyült
Annához írt. De Anna visszautasította, így végül mégsem lehettek együtt. Utolsó
korszaka 1590-91. között írott Célia verseit jelenti, melyeket valószínűleg más
nőkhöz írt. Ezekben szerelme viszonzott, csöndes, harmonikus.
Anna szimbólummá
vált költészetében, a nőre az élet értelmeként tekint.
Hogy Júliára
talála, így köszöne neki című verse a második korszakából való, a Balassa-kódex
39. verse. A 38. versben rögzíti, hogy egy kapualjból kilépve találkozik
Júliával, ezen vers pedig Júlia himnikus üdvözlését tartalmazza. A vers
lényege, hogy a világ értelmetlen számára Júlia nélkül. Előbb vallja be
érzéseit és csak utána köszönti Júliát, ez az inverzió az érzelmek fokozására
hivatott. A reneszánsz, humanista értékrendszer szerint bókol szerelmének.
Eszerint fontosak a lelki értékek, Júlia szépsége és a természet szépsége is.
Metaforákkal teli a vers, a természeti szépségekhez és anyagi javakhoz
hasonlítja Júliát. Istennőként magasztalja, válaszként Júlia csupán
elmosolyodik, érzékeltetve elérhetetlenségét. A műfaja dal és verselése
ütemhangsúlyos, bokorrímmel. A hosszabb sorokat a belső ramek két rövidebbre
bontják, így a verselése felező nyolcas.
Utolsó
korszakában, Lengyelországban keletkezett vers a Kiben az kesergő Céliárul ír.
A szeretett nőt öccse temetésén látja. Bemutatja a gyász fázisait, az érzelmi
zaklatottságot, döbbenetet, majd az azzal szembenálló látszólagos beletörődést.
Végül nem csak lelkileg, de ételmi szinten is megtörtség következik, ahogy
tudatosul benne szerette elvesztése. Az 1. és 3. versszak Célia fájdalmára, míg
a 2. szépségére koncentrál. Az 1. és 2. versszakok első két sora hasonlat
részletezése, a harmadik Céliát említi. A 3. versszak három hasonlat kifejtése,
a versszak közepén említi Céliát. A tavasz harmatja visszatér a 2. versszakból.
Szóvers, műfaja elégia, jellemző rá az alliteráció (keservesen kiált). Balassi
strófában íródott és érezhető benne, hogy Balassi felfedezte a magán-és mássalhangzók
zeneiségét is.
Balassi a vitézi
élet és a szerelem mellett Istennél talált vigaszt hiányérzetére. Minden
korszakában írt vallásos verseket, de legjelentősebbeket a válságos
időszakokban. 1584-89 között házassága előtt és után illetve 1590-91-ben lengyelországi
bujkálása alatt. Tartalmilag új műnek számítottak, mert a közösségi problémák
helyett most a reneszánsz életérzés szerint az egyén került előtérbe. Istent
nem kezeli mindenhatóként, emberinek képzeli el, nagy hatalommal. Könyörgés
helyett érvel, meggyőzi, közel egyenrangú félnek tekinti. Patetikus hangvétel
helyett hétköznapi módon szól hozzá. A bűnbocsánatot és megváltást még a földi
életében szeretné elnyerni. Formailag a kétsoros versszakok újításnak
számítanak, ez kettejüket szimboliálja. A Balassi strófát 6/6/4-es szótagszámra
módosítja, mely a megtörtségére utal.
Adj már
csendességet... című verse 1591-ben, Lengyelországban keletkezett. A teljes
magányból, reménytelenségből, kilátástalanságból Istenhez menkül. Szimmetrikus,
triptichon szerkezetű. Olyan akár a középkori szárnyas oltárnak nevezett
táblaképek. Az 1-2. versszakok az egyik, a 7-8. versszakok a másik ajtót adják,
a középső részt a 3-6. versszakok alkotják. Az 1-2. versszak felkiáltás szerű,
felszólító, a középső részben a kérdések uralkodnak, myg az utolsó két versszak
kijelentő modalitású. Eső szerkezetű, lassan elér a megoldáshoz, a
megnyugváshoz. A jelen szenvedés, így a jövőben reménykedik. A középső részben
érvel, bizonyít. Az irgalomra hivatkozik, arra, hogy az Úr érdeke a
megbocsátás. A reneszánsz értékekre vágyik, anyagiakra é szabadon szárnyalásra.
A mű végén összegzi az elhangzottakat és lenyugszik. A vers jelentősége, hogy
megjelenik benne az Ady féle modern vallásosság. Ima szerű, bensőséges, saját
lelkének ellentmondásai is megjelennek benne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése