Berzsenyi
Dániel
Berzsenyi Dániel
(1776-1836) a XVIII.-XIX. század fordulóján élt és alkotott. Csaknem egy
évtizedik titokban írta verseit, közben földbirtokosként élt. Kettős életet
élt, éjszaka visszahúzódott költői világába egyhangú élete elől. Ilyenkor
Horatius és egyéb költők műveit olvasva virrasztott illetve saját költeményeket
írt. Egész életének feloldhatatlan problémája volt a földesúri élet és a költői
világ ellentéte, ez okozhatta költészetének korai kifulladását is. A horatiusi
életfilozófia, a végletes érzelmek kerülése, a bölcs belenyugvás meghatározta
életét és költészetét. Bár valóban Horatiustól kapott klasszicista ösztönzést,
az antik formák mögött nem a harmónia, csupán az aziránti sóvárgás fedezhető
fel. A klasszicizmustól a romantika felé közeledését inspirálhatta többek
között Gessner és Matthisson német költők tanulmányozása. Emellett a magyar
klasszicizmus korában már kezdtek sarjadozni a romantika előzményének, a
szentimentális érzékenységnek csírái is. Két stílusirányzat élt költészetében
egyszerre.
(Hetyén, egy
dunántúli faluban született középbirtokos nemesi család egyetlen gyermekeként.
13 éves korától kezdték taníttatni, többször összeütközésbe került a soproni
evangélikus líceum merev szokásaival. Középiskolai tanulmányait nem fejezte be,
de sokat olvasott, kitűnően elsajátította a latin nyelvet és jól megtanult
németül is. Sopronból Niklára ment nagybátyjához, majd hazatért, de apjával
elmérgesedett viszonya miatt nehezen bírta az otthon töltött éveket, főleg anyja
halála után. Feleségül vette Dukai Takács Zsuzsannát, akivel Sömjénben
telepedett le. Majd Niklán éltek és földbirtokosként pénzt gyűjtöttek. Felesége
nem volt szellemi partnere, így magányosan, befelé fordulva elmélkedett. Első
verseskötet is csak 1813-ban jelent meg, miután versei elnyerték Kazinczy
tetszését, akivel levelezésbe is kezdett. Vidéki földesúri élete és költői
ambíciói ellentétbe kerültek egymással. Mindehhez hozzájárult magánya,
búskomorsága és gyakori betegeskedése. Kölcsey keményen bírálta, azt gondolta a
bírálatok mögött Kazinczy állt, ezért elhidegült tőle, abbahagyta a vele való
levelezést. Erre csak évek múltán adott választ Észrevételek Kölcsey
recensiójára címmel. Ebben Kölcseynek a klasszicista esztétikai alapelveire
épített legfőbb kifogásit már a romantika nevében utasította vissza. Életét
ezután a tudományoknak szentelte, utolsó éveiben sokat betegeskedett, 1836-ban
halt meg Niklán. Kölcsey híres engesztelő emlékbeszédét Helmeczy Mihály olvasta
fel az Akadémián.)
Négy műfajban
alkotott jelentőset: óda, elégia, epistola, epigramma. I. korszakát (1796-1808)
az ódák, II. korszakát (1808-1817) az elégiák, III. korszakát (1817-től) a
tudományos művek határozták meg.
A magyar
felvilágosodás hanyatlóban volt, Napóleon hódításai miatt féltette hazáját az
idegen elnyomástól. Mindezeknek köszönhető, hogy első korszakában elsősorban
ódákat írt. Az erős, hazaszerető költői énje ódák, míg a magányos, befelé
forduló énje elégiák írására ösztönözte. Kazinczy szerint az óda műfaja költői
helyet adott neki. Hogy megfeleljen Kazinczynak és a kor igényeinek,
klasszicista ódákat írt. Horatius ódáit vette példának, fő témái a hazaszeretet
és az erkölcs. Horatiust követve alkaioszi strófában írta ódáit, mindig
tételmondattal kezdett, melyet bizonyítás és összegzés követett. De művei
eredetiek voltak, köszönhetően a hangnemkeveredésnek, metaforáinak, romantikus
elemeknek. A nemzet megmentésére mozgósított, a lelkeket kívánta művelni,
nemzetét akarta szolgálni művészetével, elsősorban hazafias ódáival.
Ódái közül az
egyik legismertebb az első Magyarokhoz címet viselő mű. Alkaioszi strófában
írta, egyik leghosszabb ideig csiszolgatott költeménye. Zaklatott menetű, nagy
ellentéteket egymásnak feszítő alkotás. A romlott jelen és a hajdani erő
kontrasztjának képei töltik ki a 14 szakaszos vers 12 strófáját, s az egészet
áthatja a nemzet jövőjéért érzett önostorozó aggodalom, a szorongó fájdalom. Az
óda kulcsszava a hajdan tiszta, de most veszni tért erkölcs. A kor felfogása
szerint ez az oka a nemzet hanyatlásának és menthetetlen pusztulásának. A mű
szerkesztő elvét az éles szembeállítás határozza meg. Időszembesítő vers, azaz
a múltat, a jelent és a jövőt viszonyítja egymáshoz. A vers címzettje a
magyarság, ezzel dramatizált monológgá válik a mű. A múlt nem idilli aranykor
volt, de az idegen hatalom és a belső viszályok sem fojthatták meg a nemzetet.
Majd a jelen bűneinek felsorolása következik, a tiszta erkölcs eltűnése. A
hagyományok megvetése, az anyanyelv hanyagolása, az idegenek utánzása hozza el
a lassú halált. A dicső múlt nagyságát Attila, Árpád, Hunyadi János harcainak
felmutatatásával bizonyítja. Az utolsó két versszakban az ódai hangot az
elégikus váltja fel. Lemondóan állapítja meg, hogy a hajdani nagy birodalmak
sorsszerű vége a pusztulás. Ez kiteljesíti a mű pesszimizmusát, elsodorja az
utolsó reményt is. A költő végül mégis vállalja sorsközösségét az elsiratott
nemzettel. A romantikus túlzás (hiperbola) meghökkentő metaforákat teremt
(vérzivata, vak tűz, napkeletet leverő hatalom stb.).
Az azonos címet
viselő másik ódájában a kezdeti pesszimizmus a jövőbe vetett szilárd optimista
hitbe vált át. 1807-ben keletkezett. Történelmi háttere a napóleoni háborúk
Európát megingató hatása, 1805. október 21-én az ulmi csatában elszenvedett
súlyos osztrák vereség, közvetlen kiváltó alkalma pedig I. Ferenc császár és
király népeihez intézett kiáltványa. Szerkezete kiegyensúlyozottabb, mint az
első Magyarokhoz című versé, terjedelme rövidebb: hat versszak, mely világosan
két, 3-3 versszakból álló szakaszra tagolódik. Az első egység uralkodó érzelme
a rémület, a megdöbbenés, a riadalom. A háborúk által mozgásba lendült
történelem viharzását a tenger forrongásának képe fejezi ki. Az egész világot
felfordulással fenyegető látomást ír le. A földrajzi tulajdonnevek az egész
földkerekség képzetét keltik. A legdöntőbb élmény az, hogy az eddig
örökkévalónak hitt világ és rendje összeomlott; államhatárok, törvények,
erkölcsök, szokások napról napra megváltozhatnak, semmiben sincs állandóság.
Ebből a megrendítő élményből fakad az az
ábránd és merész hit, hogy bölcsen kormányzott "lebegő hajónk"
"állni-tudó" lesz a habok közt. A bátor hit alapja egyrészt a
Titusnak nevezett I. Ferenc és a nemzet szilárd egység, másrészt a "lélek
s szaba nép" erkölcsi-fizikai fölénye. Ez a költemény is világtörténelmi
példákkal zárul, majd egy optimista tanulsággal? az ősi tiszta erkölcsöktették
naggyá Rómát, Marathont, Buda várát. A hősi lélek magasabbrenűségét hirdetik a
nyers erővel s tömeggel szemben. A versforma alkaioszi strófaszerkezet. A költő
lecsendesítve belső zaklatottságát nyugotan, bizakodva összegezheti
kikezdhetetlen erkölcsi ítéletét.
Osztályrészem
című elégikus ódájában a megelégedéssel viaskodik: az antik költő
filozófiájával próbbál fölébe emelkedni kisszerű életformájából fakadó tragikus
életérzésének. Versformája szapphói strófaszerkezet. Témája a megérkezés, a
partraszállás a békés kikötőben. Az élet viharain túljutott és élete
fordulópontjához érkezett: felnőtté vált, lezárult egy szakasz életében. Ez
arra utal, hogy ekkor már önálló gazda volt. Bár új helyzete védettséget
jelent, ott rejlik az ifjúságtól való búcsú rezignált fájdalma, az álmokkal
való leszámolás keserűsége is: a ráeszmélés az idő visszafordthatatlanságára. A
költő a boldog megelégedés illúziójába ringatja magát, felsorakoztatja a jómódú
földbirtokosi élet nyomós érveit, a kiegyensúlyozott családi élet boldogságát.
Osztályrészéül jutott sorsa mégis szegényesnek, kiábrándítónak hathat a görög
tájakkal és Horatius birtokával szemben. Értékszembesítő vers, azaz
értéktelített és értékszegény állapotokat ütköztet. A mű végén a sorsába
beletörődő lélek kijelentése olvasható, olyan emberé, akit nem rendíthet meg
nyugalmában semmiféle sorsfordulat.
Egyetlen feltételhez köti csupán az imitált "boldog
megelégedést", a költészet vigaszához. Az élete és birtoka is csak a Múzsa
varázshatalma révén lehet szép.
Mikor már évek
óta kedélybetegség gyötörte, ódáival nem tudta s nem merte vállani a politikai
költő szerepét: kérdésessé vált számára az ősi, tiszta erkölcs feltámasztásának
lehetősége. Nyomasztólag hatott rá elszigeteltsége, reménytelenség uralkodott
el rajta. Elégiákat kezdett írni, a műfaj a szentimentalizmushoz és
romantikához köthető. Elégiáinak alaptémája a mulandóság, az elkerülhetetlen
végzet, a magány. A közelítő tél című
elégiájának komor, vigasztalan a hangulata. A vers felépítése logikus
godolatmenetet mutat. Tagadásra fordított idill szövi össze azt, ami elmúlt és
ami itt maradt. A durva őszi táj lehangoló képe egyszerre jellemzi az évszakot,
az fjúság örömeinek elvesztését s a kiábrándító niklai környezetet is. A költői
negatív festés az ősznek a tavaszi és nyári vonzó szépségek hiányával való
jellemzése kettős hatást ér el: a jelen sivárságára és a múlt értékeinek
visszahozhatatlan elvesztésére döbbent rá. A múltat pedig idillé próbálja
varázsolni. A negyedik strófában filozófiai általánosítást von le: az idő
észrevétlenül tovasiklik. A széles távlatú képi élményt kapcsolja össze a
parányival, a földivel, a "kis nefelejcs" enyészetével. Örökre elmúlt
fiatalságát siratja, a behunyt szem nem a halálra hanem a szerelmek és örömök
észrevételének képtelenségére, a szerelmi-érzelmi halálra utal. Lolli nem
konkrét személy, pusztán a szerelem jelképeként fordul elő.
Episztolákat is
írt, az episztola költői levél, valóságos és megnevezett személyhez írott
verses formájú lírai műfaj, amely valamilyen értekező témát fejt ki, ezért a
verselése is a szókészlete is közelebb áll a társalgási nyelvhez. A műfaj
megteremtője Horatius. Kazinczyval és társaival levelezett a felvilágosodás
eszméit követve. Legjelentősebb episztolája a Pesti magyar társasághoz. Ebben a
racionalizmus eszméi és valláskritika is találhatóak. A Dukai Takács Judithoz
című műben a női egyenjogúságért szólal fel. Szerinte a nőket taníttatni kéne, hiszen
a nők nevelik a gyerekeket. A Vitkovics Mihályhoz a város értékét említi a
faluval szemben, a fejlődét, a társas életet, a műveltséget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése