16. TÉTEL:A XX.
századi ember értékvilága, útkeresése egy szabadon választott mű alapján
(Hemingway)
20.
századi új vonások, és társadalmi változások:
A század elejétől kezdve a gazdaság folyamatosan fejlődött. Új
jelenségnek számított a tőke nemzetközi áramlása, valamint új technikai
vívmányokat fedeztek fel. Az egészségügyben megjelentek a védőoltások, ezáltal
a járványok egyre ritkábbá váltak, és az oktatás is elkezdték korszerűsíteni. A
2. ipari forradalom alatt készültek el az első filmek a Lumiére fivérek
jóvoltából.
A vegyipar modernizálása lehetővé tette, hogy új anyagok jelenjenek meg az ember körül, ezzel együtt új találmányok, mint például a robbanó motorok.
A világválság következtében az országok gyengülő gazdasága miatt kellett az állam beavatkozása. Ez a szabad versenyes kapitalizmus. A monopolkapitalizmus jegyében erősítették a nemzetközi kapcsolatokat, és a kiadói jog védelmében jött létre 1899-ben a hágai Nemzetközi Bíróság.
Fogalom: elektrifikáció = új elektronikai eszközök nyomot hagynak
A tudomány fejlődése:
A vegyipar modernizálása lehetővé tette, hogy új anyagok jelenjenek meg az ember körül, ezzel együtt új találmányok, mint például a robbanó motorok.
A világválság következtében az országok gyengülő gazdasága miatt kellett az állam beavatkozása. Ez a szabad versenyes kapitalizmus. A monopolkapitalizmus jegyében erősítették a nemzetközi kapcsolatokat, és a kiadói jog védelmében jött létre 1899-ben a hágai Nemzetközi Bíróság.
Fogalom: elektrifikáció = új elektronikai eszközök nyomot hagynak
A tudomány fejlődése:
A tudomány fejlődését segítették új elméletek, amelyek nyomot hagytak a
társadalomban:
1859: Darwin-fajelmélet, 1866: Mendel-örökösödés alaptörvényei, 1867: Nobel-dinamit feltalálása, 1876: Alexander Graham Bell-telefon megalkotása, 1900: Planck Max-kvantumelmélet, 1911-1913: Rutherford és Bohr-atommodell, 1913: első vitamin felfedezése
Filozófiai változások:
1859: Darwin-fajelmélet, 1866: Mendel-örökösödés alaptörvényei, 1867: Nobel-dinamit feltalálása, 1876: Alexander Graham Bell-telefon megalkotása, 1900: Planck Max-kvantumelmélet, 1911-1913: Rutherford és Bohr-atommodell, 1913: első vitamin felfedezése
Filozófiai változások:
Friedrich Nietzsche
(1844-1900) volt az életfilozófia legnagyobb képviselője. Foglalkozott a
személyiség-egyéniség problémájával, és az ember feletti ember fogalmával,
amely egyezik a zsenivel. Szerinte a legnagyobb hajtóereje az embernek nem más,
mint a hatalom.
Az ő munkásságához köthető Henry Bergson (1855-1941), aki az emberi tudatot vizsgálta. Megkülönböztette a kronológiai életévet a tudat belső életévétől. Az ő nyomán született meg az új fogalom, az intuíció, vagyis a lelkiállapot, amihez különleges érzés társult.
Az ő munkásságához köthető Henry Bergson (1855-1941), aki az emberi tudatot vizsgálta. Megkülönböztette a kronológiai életévet a tudat belső életévétől. Az ő nyomán született meg az új fogalom, az intuíció, vagyis a lelkiállapot, amihez különleges érzés társult.
A történelmi materializmus, vagyis az anyagelvűség Karl Marx
(1818-1883), Friedrich Engels (1820-1895) és Vlagyimir Iljics Lenin nevéhez
köthető. E felfogás szerint az egyetlen igazi történelemformáló tényező az
anyagi létalap, a gazdasági helyzet, a termelés, fogyasztás, a termelő eszközök
és termelőerők közötti viszony.
Edmund Husserl (1859-1938) a fenomenológia megalkotója. Ez a tapasztalatból kiinduló sokoldalú elemzés, ami jelentős változás a filozófiában.
Martin Heidegger (1889-1976) az egzisztencializmus megteremtője, melynek lényege, hogy az egyéni lét megelőzi a lényeget, a lét és ittlét megkülönböztetése. Fontos kérdés számára az ember szabadsága.
A pszichológiában az áttörést Sigmund Freud (1856-1939) érte el pszichoanalízisével. A pszichoanalitikus iskola alapelmélete, hogy az elfojtás révén tudattalanná váló emlékek és motivációk nagy hatással vannak a személy motivációira és viselkedésére. Bizonyos tudattalan gondolatok és emlékek neurózis forrásává válhatnak, ugyanakkor a neurózisok kezelhetőek a tudattalan gondolatok és emlékek felszínre hozásával. Erre irányuló módszerét nevezte el Freud pszichoanalízisnek.
Edmund Husserl (1859-1938) a fenomenológia megalkotója. Ez a tapasztalatból kiinduló sokoldalú elemzés, ami jelentős változás a filozófiában.
Martin Heidegger (1889-1976) az egzisztencializmus megteremtője, melynek lényege, hogy az egyéni lét megelőzi a lényeget, a lét és ittlét megkülönböztetése. Fontos kérdés számára az ember szabadsága.
A pszichológiában az áttörést Sigmund Freud (1856-1939) érte el pszichoanalízisével. A pszichoanalitikus iskola alapelmélete, hogy az elfojtás révén tudattalanná váló emlékek és motivációk nagy hatással vannak a személy motivációira és viselkedésére. Bizonyos tudattalan gondolatok és emlékek neurózis forrásává válhatnak, ugyanakkor a neurózisok kezelhetőek a tudattalan gondolatok és emlékek felszínre hozásával. Erre irányuló módszerét nevezte el Freud pszichoanalízisnek.
Avantgárd:
A francia avant-garde szóból származik, ami magyarul előörst jelent. Ez egy gyűjtőfogalom, mely annyit tesz: önmagában is heterogén, egyes alkotóknál is változó törekvések térben és időben. Esztétikai, politikai, filozófiai nézetrendszerrel is rendelkezik valamennyi ágazata, de mind az ember és a világ kapcsolatára keres választ, valamint arra, hogyan jelenik meg az „új”.
Konstruktivizmus:
A konstruktív szó összeszerkesztettséget jelent, előrébb helyezi a hasznosságot az esztétikumnál. Ebből következik, hogy a művészet nem fontos ebben az irányzatban. A technika fejlődésére építve az elvont formák, geometria segítségével akart új világot teremteni. Kiindulópontja a rendezetlen természet, és a szervezett kultúra ellentéte. Világképe jövőközpontú, eszményi társadalom.
Funkcionalizmus:
Az az elsődleges, aminek van értelme. A határozott, egyenes, geometriai formák az ideálisak, elfogadhatóak. Első központja a Szovjetunió volt, de irodalmi vonulata Hollandiában volt meghatározó. Bécsben a kézművesség, és egyedi darabok készítése érdekében dolgoztak ki programot ezzel kapcsolatban.
Kubizmus:
A latin kubusz szóból származik, Franciaországból indult ki. Cézanne volt az alapja.
Expresszionizmus:
A mély lelki szükséglet kifejezése, és a megváltó szeretet. Főbb képviselői Freud, Darwin és Bergson.
Szürrealizmus:
A legnagyobb hatású avantgárd irányzat, Breton volt a legfőbb képviselője. A két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben. Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak. A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei.
Újrealizmus:
A francia avant-garde szóból származik, ami magyarul előörst jelent. Ez egy gyűjtőfogalom, mely annyit tesz: önmagában is heterogén, egyes alkotóknál is változó törekvések térben és időben. Esztétikai, politikai, filozófiai nézetrendszerrel is rendelkezik valamennyi ágazata, de mind az ember és a világ kapcsolatára keres választ, valamint arra, hogyan jelenik meg az „új”.
Konstruktivizmus:
A konstruktív szó összeszerkesztettséget jelent, előrébb helyezi a hasznosságot az esztétikumnál. Ebből következik, hogy a művészet nem fontos ebben az irányzatban. A technika fejlődésére építve az elvont formák, geometria segítségével akart új világot teremteni. Kiindulópontja a rendezetlen természet, és a szervezett kultúra ellentéte. Világképe jövőközpontú, eszményi társadalom.
Funkcionalizmus:
Az az elsődleges, aminek van értelme. A határozott, egyenes, geometriai formák az ideálisak, elfogadhatóak. Első központja a Szovjetunió volt, de irodalmi vonulata Hollandiában volt meghatározó. Bécsben a kézművesség, és egyedi darabok készítése érdekében dolgoztak ki programot ezzel kapcsolatban.
Kubizmus:
A latin kubusz szóból származik, Franciaországból indult ki. Cézanne volt az alapja.
Expresszionizmus:
A mély lelki szükséglet kifejezése, és a megváltó szeretet. Főbb képviselői Freud, Darwin és Bergson.
Szürrealizmus:
A legnagyobb hatású avantgárd irányzat, Breton volt a legfőbb képviselője. A két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben. Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak. A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei.
Újrealizmus:
Az 1930-as évektől egészen máig tart, a szürrealizmus után jött. A
tárgyiasságra kell koncentrálni, a népiességre és klasszicizmusra. Először
Németországban bontakozik ki, a kisember sorsát reménytelennek mutatja be.
Thomas Mann, Móricz Zsigmond, és Ernest
Hemingway követték ezt az irányzatot.
ERNEST
HEMINGWAY
1899. július 21-én született Chicago külvárosában. A középiskolában sportolt, utána az orvosi egyetemre járt egy darabig, hogy apja nyomdokait kövesse, de otthagyta, és újságíró lett. 1917-ben beállt katonának, és az első világháborúban az olasz fronton harcolt. Itt megsérült, 1921-ig visszament Amerikába, majd az amerikai kapok tudósítójaként tért vissza Európába. 1926-ig élt itt, és meg is nősült.
1926 - Fiesta: Franciaországban játszódik, ahol van egy karakán, dekoratív, kívül-belül férfi művész. Az első világháború során megsérült, a lába között robbant fel egy gránát, ami nemzőképtelenné tette. Egy ünnepelt színésznő fog beleszeretni, de nem tudják teljesen kiteljesíteni szerelmüket, az mégis megmarad.
1929 - Búcsú a fegyverektől: az első világháborúban az amerikai Henrik hadnagy megszökik az olasz frontról, észak felé indul, de megsebesül. Egy kórházba kerül, ahol beleszeret egy Catherine nevű hölgybe. Együtt menekülnek tovább, a közös céljuk Svájc. Egy ideig szétválnak, mert Henrik visszamegy a seregbe, majd újra találkoznak, és tervezik a jövőjüket. Catherine terhes lesz, azonban gyermekük halva születik, és a császármetszés után a nő is meghal.
1936: a spanyol polgárháborúról tudósít, 1940: mű: Akiért a harang szól, 1939-től Kubában élt kint egy kis birtokon, 1944: normandiai partraszállásban részt vett, 1950: mű: A folyón át a fák közé: érettebb ember gondolkodása is megjelenik, 1952: ÖREG HALÁSZ ÉS A TENGER.
1961. július 2-án agyonlövi magát. Alkoholizált, félt attól, hogy előbb utóbb megőrül.
1899. július 21-én született Chicago külvárosában. A középiskolában sportolt, utána az orvosi egyetemre járt egy darabig, hogy apja nyomdokait kövesse, de otthagyta, és újságíró lett. 1917-ben beállt katonának, és az első világháborúban az olasz fronton harcolt. Itt megsérült, 1921-ig visszament Amerikába, majd az amerikai kapok tudósítójaként tért vissza Európába. 1926-ig élt itt, és meg is nősült.
1926 - Fiesta: Franciaországban játszódik, ahol van egy karakán, dekoratív, kívül-belül férfi művész. Az első világháború során megsérült, a lába között robbant fel egy gránát, ami nemzőképtelenné tette. Egy ünnepelt színésznő fog beleszeretni, de nem tudják teljesen kiteljesíteni szerelmüket, az mégis megmarad.
1929 - Búcsú a fegyverektől: az első világháborúban az amerikai Henrik hadnagy megszökik az olasz frontról, észak felé indul, de megsebesül. Egy kórházba kerül, ahol beleszeret egy Catherine nevű hölgybe. Együtt menekülnek tovább, a közös céljuk Svájc. Egy ideig szétválnak, mert Henrik visszamegy a seregbe, majd újra találkoznak, és tervezik a jövőjüket. Catherine terhes lesz, azonban gyermekük halva születik, és a császármetszés után a nő is meghal.
1936: a spanyol polgárháborúról tudósít, 1940: mű: Akiért a harang szól, 1939-től Kubában élt kint egy kis birtokon, 1944: normandiai partraszállásban részt vett, 1950: mű: A folyón át a fák közé: érettebb ember gondolkodása is megjelenik, 1952: ÖREG HALÁSZ ÉS A TENGER.
1961. július 2-án agyonlövi magát. Alkoholizált, félt attól, hogy előbb utóbb megőrül.
AZ ÖREG HALÁSZ ÉS A TENGER
Klasszikus novella, a főszereplő életének egy fontos mozzanatát beszéli
el. Szimbolikus történet, nem tudni pontosan hol játszódik, de feltehetőleg
valahol Kuba környékén az 1940-es évek végén, 1950-es évek elején a régi
Havanna közelében. Az öreg halász egy kicsi faluban élt. Sovány, mélyen ráncos
(=meggyötört) öregember, akinek bőrbetegsége, májfoltjai vannak. A bőre a nap
miatt ilyen, hisz kint a tengeren, a természetben él. A mély sebek és hegek,
amiket a halak és a kötelek okoztak, a sokéves kemény munka szüleményei. Új
sebek nincsenek a testén, ami arra utal, hogy már tapasztalt halász. Lelkileg
egyszerű, egyenes, alázatos ember és volt tartása. A munkát minden elé helyezi,
gondosan, pontosan dolgozik, de úgy érzi a szerencse elhagyta. A társasága egy
Manolin nevezetű fiú, aki felnéz rá, segít neki. A történet elején már 84 napja
nem fogott semmit a tengeren, a 85. napon nekivág. 3 napot és 3 éjszakát tölt
kint, ennek a története a kisregény.
Szerkezete:
Szerkezete:
1. Előjáték (18-21.o.): az
öreg Santiago 84 napja nem fogott semmit. Van egy fiú, aki segít neki, Manolin.
Felnéz rá, érzelmileg kötődik hozzá, azonban a szülei és a falubeliek úgy
gondolják, a halász már kiöregedett, nem lehet várni tőle semmit. Manolin nem
csak kötődik hozzá, mesterének tekinteti és gondoskodik róla.
2. A nagy hal elejtése előtt (21.o.) : Santiago a 85. napon kimegy a tengerre halat fogni, immár Manolin nélkül, egyedül. Egy fregatt madár köröz a csónak felett jelezvén, hogy a mélyben ott a nagy hal. Ez tulajdonképpen előreutalás arra, hogy az öreg megtalálta a célját, a nagy halat.
3. A nagy hal elejtése (21-69.o.): miután a hal lenyelte a horgot, az öreg 3 napon keresztül fárasztotta, mire az a harmadik napon megadta magát (57-69.o.) Mindeközben az öreg magában beszél. Boldogan, győzelemérzéssel telve indul el hazafelé.
4. Küzdelem a cápákkal: a hazafelé tartó úton több cápával is megküzd: az első napon eggyel, a másodikon kettővel, a harmadikon szintén eggyel, a negyediken kettővel, az ötödik napon pedig már egy egész rajjal. Jó pár cápát legyőzött, azok miatt mégis a nagy halból csupán a csontváza maradt meg. A partra is a csontvázzal érkezik meggyötörten. Kezei tönkrementek a hal súlya alatt, szervezetét igen megviselte a tengeri kaland. A parton Manolin találja meg gyötrelmes állapotban. Visz neki kávét, gondozza, ápolja. Kijelenti, hogy újra Santiago-val fog vadászni, mert még sokat kell tanulnia.
Az, hogy a halnak a csontvázát haza tudta vinni, bizonyíték az ereje nagyságára, és kitartására. Órákon át zsibbadt a karja, de mégis tartotta a halat, megküzdött vele 2 napon át, és érte is több napon keresztül cápákkal. mondhatjuk, hogy vereséget szenvedett, mert zsákmánya nem maradt meg, mégis nevezhető győzelemnek, mert a bizonyíték ott van a kezei közt (az embert elpusztítani el lehet, de legyőzni nem).
2. A nagy hal elejtése előtt (21.o.) : Santiago a 85. napon kimegy a tengerre halat fogni, immár Manolin nélkül, egyedül. Egy fregatt madár köröz a csónak felett jelezvén, hogy a mélyben ott a nagy hal. Ez tulajdonképpen előreutalás arra, hogy az öreg megtalálta a célját, a nagy halat.
3. A nagy hal elejtése (21-69.o.): miután a hal lenyelte a horgot, az öreg 3 napon keresztül fárasztotta, mire az a harmadik napon megadta magát (57-69.o.) Mindeközben az öreg magában beszél. Boldogan, győzelemérzéssel telve indul el hazafelé.
4. Küzdelem a cápákkal: a hazafelé tartó úton több cápával is megküzd: az első napon eggyel, a másodikon kettővel, a harmadikon szintén eggyel, a negyediken kettővel, az ötödik napon pedig már egy egész rajjal. Jó pár cápát legyőzött, azok miatt mégis a nagy halból csupán a csontváza maradt meg. A partra is a csontvázzal érkezik meggyötörten. Kezei tönkrementek a hal súlya alatt, szervezetét igen megviselte a tengeri kaland. A parton Manolin találja meg gyötrelmes állapotban. Visz neki kávét, gondozza, ápolja. Kijelenti, hogy újra Santiago-val fog vadászni, mert még sokat kell tanulnia.
Az, hogy a halnak a csontvázát haza tudta vinni, bizonyíték az ereje nagyságára, és kitartására. Órákon át zsibbadt a karja, de mégis tartotta a halat, megküzdött vele 2 napon át, és érte is több napon keresztül cápákkal. mondhatjuk, hogy vereséget szenvedett, mert zsákmánya nem maradt meg, mégis nevezhető győzelemnek, mert a bizonyíték ott van a kezei közt (az embert elpusztítani el lehet, de legyőzni nem).
Hemingway a tapasztalás, és a tapasztalat írója, realista.
Életélményeit írja le, a benyomásait. Santiago egy olyan karakter, aki nem
kalandból öl, neki ez a munkája. Nem foglalkozik a halállal, de érzi maga
körül. Sebezhető, de biztos az erkölcsiségében.
Minden művében jelen van az ölés, ami etika és kultúra függvénye, ma már nem megengedett semmilyen szinten. A műben a külvilág embert megtörő hatalma együtt és egyszerre jeleik meg az ember belső, leküzdhetetlen szabadság utáni vágyával.
Minden művében jelen van az ölés, ami etika és kultúra függvénye, ma már nem megengedett semmilyen szinten. A műben a külvilág embert megtörő hatalma együtt és egyszerre jeleik meg az ember belső, leküzdhetetlen szabadság utáni vágyával.
Motívumok:
- tenger=élet szimbóluma, Santiago szeme is kék.
- mester-tanítvány viszony: a tudás átadása. A halászat a legősibb tudomány.
- öregség-fiatalság: mérlegelése annak, az ember mit kap, mit veszít.
- mester-tanítvány viszony: a tudás átadása. A halászat a legősibb tudomány.
- öregség-fiatalság: mérlegelése annak, az ember mit kap, mit veszít.
Írói hitvallás:
Az író a hitvallása az ún. jéghegyelmélet. A jéghegy 7/8-ad része a víz
alatt van, nem látható az ember számára. A fennmaradó 1/8-ad részét látja az
ember. Hemingway szerint egy adott téma egészét ismerni kell ahhoz, hogy csak
annyit írjon le róla az író, amennyit jónak lát. Az egész a 8/8 , amit elmond
az az 1/8, a többit pedig nem közli feltétlenül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése